Apportemission är ett sätt för ett aktiebolag att öka sitt aktiekapital genom att någon utomstående tillför en tillgång som inte är kontanter. Detta till skillnad från en nyemission i vilken bolaget ger ut nya aktier till befintlig eller ny aktieägare mot att denne betalar med kontanter.
Tillgångar som inte är kontanter kan vara t ex fastigheter, patent, maskiner eller hela eller delar av ett annat företag. Ett villkor är dock att tillgången ska ha något värde för det förvärvande bolaget.
Vanligaste formen av apportemission
Den vanligaste formen av apportemission är nog att ett fastighetsbolag förvärvar en fastighet av en privatperson eller av ett annat bolag. Den förvärvade fastigheten värderas och säljaren får motsvarande antal aktier i det förvärvande bolaget.
Patent är också vanligt förekommande som ersättning för aktier i en apportemission. Säljaren överlåter då, efter värdering, patentet till det förvärvande bolaget och får ett antal aktier som ersättning.
En vanlig form av apportemission är att ett företag förvärvar ett annat bolag. Aktieägarna i det säljande bolaget blir då aktieägare i det förvärvande bolaget.
Apportemissioner är värderingen
En viktig fråga i apportemissioner är värderingen av den tillgång som blir överlåten. Ofta anlitar säljaren och köparen, var för sig, oberoende konsulter och slutligen blir det oftast en förhandling mellan parterna.
Säljaren vill ofta ”casha in” en del av köpeskillingen och då kan apportemissionen kombineras med en kontantersättning.
Som exempel kan vi nämna John Mattsson AB som 2022 förvärvade en fastighet vid Gullmarsplan i Stockholm. En kombination av kontanter och nyemitterade aktier finansierade affären. Säljaren erhöll ca 1,5 miljon aktier i John Mattsson i två genomförda apportemissioner. Därtill erhöll säljaren kontanter avseende resterande del av köpeskillingen.
Apportemission, bra eller dåligt?
En apportemission är en typ av nyemission där företaget ger ut aktier mot att det får tillgång till en tillgång, till exempel en verksamhet, ett företag eller ett fastighetsbestånd. Apportemissioner kan vara ett sätt för företaget att växa genom att få tillgång till nya verksamheter eller resurser utan att behöva betala kontant.
Det finns både fördelar och nackdelar med apportemissioner. En fördel är att företaget kan växa och få tillgång till nya verksamheter eller resurser utan att behöva låna pengar. Det kan också vara ett bra sätt för företaget att diversifiera sin verksamhet och därmed minska risken för förluster på grund av svaghet i en specifik bransch.
En nackdel med apportemissioner är att de kan leda till värdeminskning på befintliga aktier på grund av utspädning. När företaget ger ut fler aktier på marknaden ökar antalet aktier totalt sett, vilket kan leda till att värdet på befintliga aktier minskar eftersom det blir fler aktier att dela på företagets tillgångar och vinst. Detta kan leda till att aktiekursen sjunker.
Det är viktigt att undersöka orsakerna till en apportemission och hur den kan påverka befintliga aktier innan man fattar ett investeringsbeslut. Det är också bra att komma ihåg att aktiekurser kan påverkas av många olika faktorer och att det alltid finns en risk att man kan förlora pengar på aktieinvesteringar.
I slutändan handlar det om att väga fördelarna och nackdelarna med apportemissioner mot varandra och bedöma om de är en lämplig strategi för företaget och dess aktieägare. Det är också viktigt att komma ihåg att det finns andra sätt att finansiera företagsväxt, såsom lån, företagsfusioner och företagsköp, som kan vara mer lämpliga i vissa situationer.
Vi kommer sannolikt att bli uppmuntrade att slösa med el. Trots detta kommer de flesta tänkande individer att inta en annan hållning. Att spara är en dygd, tycker många. Flera av våra läsare vill att vi ska förklara hur elmarknaden …
Nyhetsbrevet kommer en gång i veckan med länk till vår söndagskrönika. Marketz.se sprider inte dina kontaktuppgifter och de används endast i syfte att skicka vårt nyhetsbrev. Fyll i dina uppgifter nedan.