För de flesta kommer e-kronan till vardags inte att göra någon skillnad men i kritiska lägen kan den bli avgörande. E-kronan kommer att revolutionera det finansiella systemet och många länder tvekar. Sverige är långt framme och kommer kanske bli det första land som inför en e-valuta. Vi har i stor utsträckning blivit inspirerade av vad Sveriges Riksbank har publicerat och vi fabulerar således inte själva.
Låt oss först klargöra att Sveriges Riksbank kommer att garantera en kommande digital e-krona liksom man idag garanterar alla kronor i form av sedlar och mynt. Vi har redan digitala kronor på våra bankkonton och vi använder digitala kronor när vi betalar och genomför olika transaktioner. Någon centralbank garanterar dock inte dessa kronor och de kan gå förlorade om vår bank går i konkurs eller om de digitala systemen ligger nere. I sådana lägen fungerar bara kontanter eller i framtiden e-kronor.
De flesta har väl några hundra kronor i sin plånbok men använder dem sällan. Vi använder istället våra betalkort eller betalar med Apple Pay med hjälp av mobiltelefonen. Teknikkonservativa och kriminella är de främsta användarna av kontanter. De teknikkonservativa kommer förr eller senare att dö ut men det lär inte de kriminella göra.
Preppern och de som misstror banker är dock andra användare som efterfrågar kontanter. När vi har löst deras behov så kan vi avskaffa kontanterna och helt gå över till e-kronan. Preppern har idag redan några tusen undanstoppade och skulle nog vilja stoppa undan några tiotals tusen till. Den som misstror banker vill nog lägga flera hundra tusen i madrassen.
Förslagsvis börjar Sveriges Riksbank med en e-krona light. Bankerna får i uppgift att öppna ett e-kronekonto till varje medborgare. Till detta konto betalar staten sedan ut alla barnbidrag och andra bidrag samt den allmänna pensionen. E-kontoinnehavaren kan sedan ansluta sin mobil till sitt e-konto och disponera pengarna som vilket annat konto som helst. Den enskilde medborgaren kan även välja att ansluta t ex löneutbetalningar och även göra egna insättningar.
OK, men detta gör inte någon större skillnad kontra dagens system. Det verkligt kraftfulla kommer först när kontoinnehavarna kan operera off-line. I det nya systemet ska man kunna anknyta sin mobil och tanka över en del av sitt innehav av e-kronor till mobilen. Lägger man sedan två mobiler intill varandra så kan man överföra pengar från den ena mobilen till andra utan någon kontakt med något centralt system. På liknade sätt kan man betala när man går och handlar. Fungerar mobilnätet och internet så sker dock uppdatering precis som idag.
I en krissituation när de digitala systemen ligger nere kan vi utföra transaktioner off-line med våra mobiler. Vi får även tro att MSB har byggt upp ett nät av noder dit man sedan kan gå och uppdatera sin mobil. Den som misstror banker kan ladda in stora belopp på sitt e –kronekonto (dock inte på sin mobil) och därmed skydda sina pengar för bankkonkurser.
En anledning till att e-kronan dröjer är sannolikt att affärsbankerna känner sig hotade och de kan nog få anledning till att börja omdefiniera sin roll. Man kan dock istället se möjligheter och så får man väl tolka det faktum att Handelsbanken samarbetar med Sveriges Riksbank i utarbetandet av en e-krona.
Vi underskattar dock inte problemen. En e-krona kan t ex underlätta en bankrusning. Med en enkel knapptryckning kan du flytta dina pengar från ditt konto i din vanliga bank där du förhoppningsvis får en viss ränta till ditt e-kronekonto i Sveriges Riksbank. Under en natt kan din vanliga bank plötsligt stå utan pengar och därmed komma på obestånd. Detta problem och många andra funderar säkert Sveriges Riksbank på.
Alla svårigheter gör att e-valutor dröjer världen över men dröjer man alltför länge föreligger det en risk att det kommer privata alternativ. För några år sedan övervägde Facebook att lansera en e-valuta vilket innebar att världens centralbanker vaknade upp ur sin törnrosasömn. Facebook blev utsatt för påtryckningar från mäktiga krafter och la sina planer på is. Bitcoin och liknande valutor har gjort nya försök men de har sannolikt nått vägs ände.
I en fri värld är dock kreativiteten stor och vi kan säkert räkna med nya käcka initiativ. Facebook skulle nog kunnat skapa en valuta så stark och stor så att den skulle kunnat hota den finansiella stabiliteten. Musk var också inne på att man skulle betala sin Tesla med bitcoin.
Det är således hög tid att centralbankerna förekommer valutaentreprenörerna och går från utredning till handling. Sannolikt kommer Sveriges Riksbank att ligga i tätklungan men då är det bäst att börja med en e-krona light för att därmed kunna testa i en mindre skala.
Noterat i veckan
Vi har ju ställt oss avvaktande till den stora entusiasm för el-bilar som är förhärskande. Vi har tidigare kommit fram till att du måste köra ganska många mil med din e-bil innan den jämfört med en fossilbil är klimatsmart. Beräkningarna är mycket osäkra och varierar mellan 7 000 – 20 000 mil. Tesla har dock skrämt upp hela bilindustrin som nu är helt inställd på e-bilar. Med ett undantag. Toyota, världens största biltillverkare, intar en annan hållning. Deras VD delger oss att Toyota, till skillnad från flera andra biltillverkare, inte enbart satsar på el-bilar utan parallellt även på hybrider och fordon drivna med vätgas/bränsleceller. (WSJ 22-12-19).
Vill du lämna en kommentar? Klicka här.
Observera att om du lämnar en kommentar för första gången kan det dröja någon dag innan den blir publicerad.
Vill du läsa förra veckans kommentarer? Klicka här.
22-12-25 No 52
n-a@thulin.se
Magnus@thulin.se
Intressant att Riksbanken garanterar e-kronan… kanske detta kan få bankerna att inta sin ursprungliga roll, dvs att vara smörjmedel alt. facilitator för/av ekonomin istället för att göda ”Feta Bankdirektörers plånböcker”. Jag har alltid haft lite svårt för att det går att tjäna pengar på att hantera pengar…
Ja, bankerna kommer att utsättas för ett omvandlingstryck. Konkurrensen är ju redan för dålig så det är på tiden. Tyvärr har myndigheternas regleringar gjort att det vuxit upp skuggbanker som riskerar att äventyra den finansiella stabiliteten.
Nils-Åke
Hej Nils-Åke och Magnus,
Trevligt att ni tar upp ämnet hybrid- och vätgasbilar.
Toyota har jobbat med vätgasbilar sedan 2014 och gjorde infrastrukturen för transporter under Olympiskaspelen med både lätta och tunga vätgasfordon.
Toyota Miray kör 65 mil på en tank – och med vattenånga som avgas.
Man tankar på 5 minuter. Vätgasbehållarna är även skottsäkrade.
Mariestads kommun har 14 vätgasdrivna Toyota. Elenergin för att spjälka vatten till vätgas och syre kommer från deras solcellspark. Varför skulle inte Växjö och Kronoberg bygga en infrastruktur för vätgastankning.
Det finns 13 leverantörer av vätgasbussar i Europa. Nyligen köpte Köpenhamns Taxi 100 vätgasdrivna taxibilar. Volvo AH har nu presenterat en vätgasdriven dumper.
Varför finns det ingen drivkraft i Kronoberg eller Sverige för detta. EU kommer att kräva 55% mindre CO2 till 2030, med ökade lagkrav, kanske det räcker? Men vem vill driva på regionalt… hittills inte någon!
Det vore trevligt Nils-Åke och Magnus, om ett större antal av era följare, ville bilda en intressegrupp – med syfte att driva vätgasfrågan framåt.
Hälsningar
Jan-Erik Davidson, f.d. Volvohandlare under 40 år i Kronobergs län.
Hej Jan-Erik,
Vi är också mycket intresserade av vätgas och bränsleceller och vi har uppmärksammat vätgasfabriken i Småland i tidigare krönikor. Det är snart dags att följa upp hur det går med vätgasentreprenören som vi berättade om.
N-Å