academedia analys

AcadeMedia – en uppföljning

Vi fick mothugg på vår förra krönika om AcadeMedia vilket föranlåter oss att ägna även den här krönikan åt bolaget. Vi förtydligar och vill få fler att förstå kurspotentialen. Egentligen hade vi tänkt att göra några makroreflektioner om USA:s ekonomi men det får anstå till senare.

Vi börjar med att korrigera oss. Vi angav tidigare en felaktig siffra beträffande AcadeMedias marknadsandel av den svenska friskolemarknaden. Korrekt uppgift ska vara 20 procent.

Två av våra läsare delade inte vår uppfattning att bolaget har en stor potential på börsen. Vi vill därför dra ytterligare en lans och förtydliga bolagets förtjänster. Vi vill först deklarera att vi inte har någon förutbestämd uppfattning om utbildning ska ges i privat eller offentlig regi. Eftersom vi är marknadsliberaler tycker vi att ett privat alternativ är självklart så länge kvaliteten är likvärdig eller bättre. Annars inte.

Att friskolan under dessa förutsättningar går med vinst ser vi inte som det minsta problematiskt. Varje vinstkrona överförs därmed till annan verksamhet och samhällets resurser används därmed mer effektivt. Det är själva kärnan i den marknadsekonomi som bygger välstånd världen över.

AcadeMedia lider ju av en mycket låg värdering på börsen.  10 gånger vinsten i stället för 20 gånger som vore mer rimligt. I stället för 66 kronor, som kursen stängde på i fredags, borde kursen ligga på det dubbla. Anledningen till den låga kursen förklaras med den politiska risken som förknippas med den verksamhet som finansieras med svensk skolpeng.

Först konstaterar vi att cirka hälften av AcadeMedias verksamhet är beroende av svensk skolpeng. Om vi utgår från att en värdering motsvarande 20 gånger vinsten så innebär dagens värdering att den verksamhet som finansieras med svensk skolpeng i stort sett värderas till noll. En saklig analys visar dock att den senare verksamheten borde värderas högre eftersom beslutsfattarna när de inser bolagets förtjänster sannolikt kommer till en annan slutsats än den negativa hållning som nu är förhärskande.

Mycket talar nämligen för att AcadeMedias skolverksamhet håller en högre kvalitet än motsvarande kommunal skola. Därtill flyttar bolaget fram positionerna och höjer kvaliteten ytterligare. Nedanstående fakta styrker vårt påstående:

  • Enligt Skolverkets nationella statistik för hela grundskolan ligger andelen elever med godkända betyg i alla ämnen på 71,9 procent och andelen elever med behörighet till gymnasieskolan på 83,7 procent och båda siffrorna är sjunkande.

Motsvarande siffror för AcadeMedia har förbättrats under den senaste året och andelen elever med godkända betyg ligger nu på 81,7 procent och andelen elever med behörighet till gymnasieskolan ligger nu på 90,6 procent. Således klart bättre siffror än genomsnittet.

  • Kritikerna påstår då att AcadeMedia har ett skevt urval av elever. Faktum är att i AcadeMedias grundskola har 28 procent utländsk bakgrund medan riksgenomsnittet för hela den svenska grundskolan ligger på 27 procent. Dock har föräldrarna i AcadeMedias grundskolor i något större omfattning eftergymnasial utbildning.
  • Kritikerna påstår vidare att friskolorna gör sig skyldiga till betygsinflation. Faktum är dock att den kommunala grundskolan ger 22,2 procent av eleverna högre betyg än vad ges av de nationella proven. Motsvarande siffra för AcadeMedias grundskolor ligger på 19,4 procent.

Vi konstaterar således att statistiken visar på att AcadeMedias grundskola inte håller en lägre kvalitet än den kommunala skolan utan snarare tvärtom. Nästan lika bra siffror gäller för gymnasieskolan och AcadeMedia arbetar med den uttalade ambitionen att höja kvaliteten ytterligare på alla nivåer.

Vår förhoppning är att AcadeMedia kommer att flytta fram sina positioner ytterligare och tydligt utmärka sig som bäst i klassen och att man lyckas med att kommunicera detta till omgivningen. Då kommer det bli svårt för beslutsfattarna att stänga ner en vinnande verksamhet.

Således vidhåller vi att vi gjorde rätt när vi investerade i AcadeMedia. Sedan i somras har vi köpt vid två tillfällen och sedan dess har vårt innehav gått upp med 18 procent och vi har fått utdelning uppgående till 1,75 kr per aktie. Därtill kommer inlösen av aktier i början nästa år som ger cirka 3 kronor per aktie. Så långt är vi mycket nöjda och vi ser fram emot fortsatt positiv utveckling.

Följande tror vi kommer att sätta ytterligare fart på börskursen:

  • AcadeMedia kommer att vara bäst i klassen och även vinna bättre förståelse hos beslutsfattarna.
  • Beställarna utvecklar sin upphandlingskompetens så att man även kan kvalitetsvärdera olika leverantörer, både privata som offentliga.
  • Möjligheten finns att till befintliga aktieägare knoppa av den verksamhet som exponeras för svensk skolpeng. Därmed skulle den politiska risken isoleras till det avknoppade bolaget och det kvarvarande bolaget kunna värderas på affärsmässiga grunder. Det senare skulle då slippa att bli utsatt för onyanserad och osaklig kritik från vissa media och vissa beslutsfattare.
  • Ett bud på företaget från någon annan aktör. Den senaste veckans kursrörelse uppåt under hög omsättning kan tyda på att något är i görningen.
  • Fortsatt framgångsrik expansion inte minst utomlands.
  • Bolaget är relativt okänsligt för en sannolik nedgång på börsen. Man brukar i en nedgångsfas på börsen tala om sektorrotation vilket innebär att investerare flyttar sina pengar från mer riskfyllda bolag till mindre riskfyllda som till exempel AcadeMedia.

I vanlig ordning betonar vi att vi inte ger några som helst råd beträffande köp eller försäljning av aktier.

Vill du lämna en kommentar? Klicka här.

24-12-14 Nr 50

Nils-Åke Thulin

n-a@thulin.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte söndagskrönikan

Nyhetsbrevet kommer en gång i veckan med länk till vår söndagskrönika. Marketz.se sprider inte dina kontaktuppgifter och de används endast i syfte att skicka vårt nyhetsbrev. Fyll i dina uppgifter nedan.